Kuželovi.cz

...vstup na vlastní nebezpečí

Železniční viadukty v Kutinách u Řikonína

Ohodnotit tuto položku
(2 hlasů)
Železniční viadukt v Kutinách Železniční viadukt v Kutinách

Na Kutinské železniční viadukty jsme se chtěli podívat už dlouho. Protože jsme měli neděli strávit s našimi kamarády z Moravských Knínic, navrhli jsme tuto lokaci jako oblast společného výletu. Ze společného výletu nakonec díky zdravotní indispozici sešlo, tak jsme se na Malý a Velký železniční viadukt u Kutin šli nakonec podívat sami.

Velký železniční viadukt v Kutinách, který přemosťuje široké údolí říčky Libochovky, byl dějištěm jednoho z nejtragičtějších železničních neštěstí na našem území:

Dne 11. prosince 1970 zde došlo k tragické železniční nehodě mezinárodního expresu Pannonia, při které se z mostu zřítil lůžkový a jídelní vůz a zahynulo zde 31 cestujících.

Více cituji z Wikipedie: Železniční nehoda u Řikonína – https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_%C5%98ikon%C3%ADna:

Před vjezdovým návěstidlem železniční stanice Řikonín ve směru od Vlkova u Tišnova zůstal stát nákladní vlak (46 vozů, celková hmotnost 1203 tun, lokomotiva S 499.0015 z depa Bratislava). Po průjezdu tohoto nákladního vlaku nepočkala hláskařka z hlásky Níhov na odhlášku z Řikonína a vpustila na obsazenou kolej lokomotivní vlak tvořený strojem S 489.0041. Tato lokomotiva na začátku viaduktu přes Libochůvku (rozhraní katastrálních území Lubné a Žďárec) narazila do konce stojícího nákladního vlaku, přičemž došlo k vykolejení posledních osmi vozů soupravy, které se dostaly do průjezdného profilu sousední traťové koleje. Strojvedoucí nákladního vlaku sice vyslal pomocníka zjistit příčinu nárazu, nevaroval však protijedoucí vlak návěstím „Stůj, zastavte všemi prostředky“. Po druhé traťové koleji opačným směrem právě projížděl 20 minut zpožděný mezinárodní expres Pannonia (12 vozů o celkové hmotnosti 315 tun, vedených bratislavskou lokomotivou S 499.0117), který do vykolejených vozů v plné rychlosti narazil. Při srážce spadla z viaduktu skříň polského lůžkového vozu (do hloubky 36 m) a celý jídelní vůz ČSD (do hloubky 12 m); první dva vozy, které byly řazeny hned za lokomotivou.

Expres odjel z Brna v 6:45 ráno, takže se v jídelním voze nacházelo mnoho cestujících, kteří se šli nasnídat. Při nehodě zahynulo 31 lidí (jiné zdroje uvádí 32 mrtvých), dalších 18 osob bylo zraněno (jiné zdroje uvádí 17 zraněných). Práce na vyprošťování obětí trvaly dva dny. Hmotná škoda dosáhla na tehdejší poměry obrovské výše 4,6 milionu Kčs, celková škoda včetně odškodnění obětí pak 13 milionů Kčs. Lokomotiva S 489.0041 se po necelých dvou měsících vrátila do pravidelného provozu.

Dnes neštěstí připomíná přímo pod mostem jen malý dřevěný křížek s datem něšťastné události.

Další informace

Galerie Obrázků

Zanechat komentář

Ujistěte se, že zadáte požadované informace, tam kde je vyznačeno (*). Kód HTML není povolen.